" ויצו אותם לאמר, ראו אתם אורבים לעיר מאחרי העיר ... והייתם כולכם נכונים. ואני וכל העם אשר איתי נקרב אל העיר והיה כי יצאו לקראתנו... ונסנו לפניהם... ואתם תקומו מהאורב והורשתם את העיר ונתנה ה' .. בידכם...( יהושע ח, ד-ו )

יהושע מפעיל מספר צעדים בדרך לכיבוש העי, הוא נקט  באסטרטגיה צבאית בעלת מספר שלבים שהביאה ניצחון. ניתן להשתמש בדגם זה גם במלחמות אחרות. אסטרטגיה (Strategy ) הינה תכנון דרך פעולה במספר שלבים מוגדרים ומנומקים, ובעלי אלטרנטיבות שונות לחלופה, למקרה של אי- הצלחה באחד השלבים (קניאל,2006(

אסטרטגיות למידה מתייחסות לכלים ודרכי הפעולה שאותן מאמץ התלמיד בכוחות עצמו או על ידי  הוראה מפורשת- בעזרת תיווך , במטרה להבין וללמוד חומר חדש או להכין מטלה.

האסטרטגיות או שלבי העבודה מביאים ליצירת סכימת הלמידה המתאימה למקצוע או למטלה.

הסכמה היא היחידה הקטנה המשמעותית ביותר בתוך מאגר הזיכרון . בדרך זו מתאחסן המידע ובדרך זו הוא מאוחזר. לדוגמה : דרכים ללימוד פרק בתנ"ך , סוגיה בגמרא, טקסט בהבנת הנקרא, תהליך מחקרי במדעים, הבנת מקור היסטורי,  קריקטורה, פתירת אנסינים , גישה לבעיה במתמטיקה, דרך  הכנה  למבחנים,  או אירגון הזמן ועוד ועוד ועוד. פרופסור קניאל (  קניאל 2001    ) מדמה את הסכמות ל'מכונות אריזה' האורזות את שפע המידע הזורם אל האדם בחבילות ועל כל חבילה רשומים מאפיינים עיקריים והוראות שימוש.

כדי שהתלמידים ירכשו וישתמשו בסכמות- עליהם ללמוד להפעיל אסטרטגיות נכונות!

אסטרטגיות אלו יביאו אותנו ליצירת סכמה לפרק הנלמד .הדבר דומה לראיית המידע   מ'מעוף הציפור'. לסיכום, מקובל כי אסטרטגיות למידה הן כלי לעזרת תלמידים בעלי לקויות למידה או מתקשים בלמידה. נכון הדבר. זאת משום שתלמידים אלו מתקשים בארגון הידע, זכירתו, עיבודו, הבנת השלם באופן עצמאי. לדעתי,  שימוש באסטרטגיות מובנות על מנת ליצור סכמות מתאימות, הן כלי אדיר לכלל התלמידים והמורים וניתנות ליישום בכל המקצועות. כל שעלינו לעשות הוא ללמד את התלמידים לפרק את שלבי הפעולה וללמד אותם באופן מפורש.